20 Şubat 1970 yılında yapımına başlanan 15 Temmuz Şehitler Köprüsü ya da eski adıyla Boğaziçi Köprüsü, 30 Ekim 1973 tarihinde, Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 50. yıldönümü şerefine hizmete açılmıştır. Boğaza inşa edilen ilk köprü olması sebebiyle Birinci Köprü olarak da bilinmektedir. Günümüzde, Karadeniz ile Marmara Denizi’ni birbirine bağlayan, İstanbul Boğazı üzerinde yer alan üç asma köprüden biridir. Avrupa Yakası’nda Ortaköy, Anadolu Yakası’nda Beylerbeyi semtlerinde köprünün ayakları bulunmaktadır. Yapımı tamamlandığı dönemde dünyanın en uzun dördüncü asma köprüsüydü fakat, 2012 yılı itibarıyla yirmi birinci sırada yer almaktadır.
Uzun yıllar boyunca iki kıta arasında bir köprü yapılması için projeler çalışılmıştır, ancak hayata geçmemiştir. 1967 yılında dört yabancı mühendislik firmasından yeni bir proje hazırlamaları istenmiştir ve en uygun öneriyi yapan Freeman, Fox and Partners adlı İngiliz firmasıyla 1968’de anlaşma imzalanmıştır. 1970 yılının Mart ayında Ortaköy ayaklarının kazısı, hemen ardında Beylerbeyi ayaklarının kazısı başlamıştır. 26 Mart 1973’te köprünün yapımı; yürüyerek Asya’dan Avrupa’ya geçilecek duruma gelmiştir ve 8 Haziran 1973 tarihinde ise ilk defa araçla geçiş deneyi yapılmıştır. Toplam uzunluğu 1560 metre olan köprünün orta açıklığı 1074, genişliği 33,40 ve denizden yüksekliği ise 64 metredir.
Eşsiz boğaz manzarasına katkıda bulunan 15 Temmuz Şehitler Köprüsü, şehrin en önemli simgelerinden biridir.
15 TEMMUZ ŞEHİTLER KÖPRÜSÜ
İstanbul'a Değer Katanlar
20 Şubat 1970 yılında yapımına başlanan 15 Temmuz Şehitler Köprüsü ya da eski adıyla Boğaziçi Köprüsü, 30 Ekim 1973 tarihinde, Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 50. yıldönümü şerefine hizmete açılmıştır. Boğaza inşa edilen ilk köprü olması sebebiyle Birinci Köprü olarak da bilinmektedir.